- - - Nieuws- - -

01/12/2018

Taxshift en hervorming vennootschapsbelasting in 2019

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, staan we even stil bij de verdere uitwerking van de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting.

29/11/2018

Vrijstelling van sociale bijdragen zelfstandigen op nieuwe leest

Elke zelfstandige ondernemer in België betaalt sociale bijdragen. Wie te weinig inkomsten heeft om de sociale bijdragen te betalen, kan een vrijstelling aanvragen. Vanaf 1 januari 2019 wordt de wetgeving waarbij de zelfstandigen een vrijstelling van sociale bijdragen kunnen aanvragen hervormd.

26/11/2018

Hoe verloopt de verplichte registratie van dienstenverleners aan vennootschappen?

Dienstenverleners aan vennootschappen zijn sinds 1 september 2018 verplicht om zich te registreren bij de FOD Economie (zie ook onze bijdrage van september jl.). In het koninklijk besluit van 11 oktober 2018 staat nu de procedure die zij moeten volgen als ze zich willen registreren om één of meer vennootschapsrechtelijke diensten te mogen aanbieden. De registratieformulieren zijn terug te vinden op website van de FOD Economie.

23/11/2018

Nieuwe modellen van attesten voor fiscale aftrek woning

De fiscus heeft op 12 oktober 2018 nieuwe modellen voor hypothecaire leningen (attest 281.61) en voor individuele levensverzekeringen (attest 281.62) gepubliceerd. Die modellen gelden vanaf het aanslagjaar 2019.

20/11/2018

Wat wijzigt er voor de maatschap?

Door de hervorming van het ondernemingsrecht (wet van 15 april 2018) wijzigen er enkele regels en verplichtingen voor maatschappen. Zo wordt de maatschap boekhoudplichtig en moet ze zich inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. De nieuwe regels zijn in voege sinds 1 november jl.

16/11/2018

GDPR: Hoe gegevenslekken melden?

Sinds 25 mei 2018 moet elke Belgische onderneming die gegevens van EU-burgers verzamelt, in regel zijn met de GDPR. De nieuwe privacywetgeving regelt de verwerking, het beheer en de bewaring van persoonsgegevens. De GDPR verplicht deze ondernemingen ook om incidenten met persoonsgegevens te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het formulier voor de melding van gegevenslekken is nu beschikbaar.

12/11/2018

Structuur FOD Financiën: wie ziet door de bomen het bos nog …

Sinds 2016 is een nieuwe organisatiestructuur van de fiscus (AAFisc) in voege. Drie verschillende administraties, een Centrum Particulieren, een Centrum Kleine en Middelgrote Ondernemingen en een Centrum Grote Ondernemingen werken doelgroepgericht in plaats van materiegericht. Handig want zo kan een kmo voor zowel haar personenbelasting, vennootschapsbelasting als voor de btw bij hetzelfde kantoor terecht. We zijn nu twee jaar verder en een update van de organisatiestructuur van de hele Federale Overheidsdienst Financiën kondigt zich aan.

09/11/2018

Administratief dwangbevel in btw verdwijnt

De uitvoerbare titel inzake btw wordt geautomatiseerd. De Regering wijzigt hiertoe het Btw-Wetboek. In de huidige stand van de wetgeving is deze uitvoerbare titel het "administratief dwangbevel".

06/11/2018

Is uw bedrijf klaar voor de Brexit?

Op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Andere handelsafspraken zullen gelden dan binnen de EU. Dat de Brexit een grote economische impact op ons land zal hebben, is duidelijk. De concrete impact voor uw bedrijf is alsnog onduidelijk. Dus waar moet u op letten? Wij zetten u op weg met een korte leidraad in de beschikbare online informatie.

02/11/2018

Vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid nu ook in bouwsector

Werkgevers zijn in principe verplicht de bedrijfsvoorheffing die ze inhouden op de bezoldiging van hun personeel door te storten aan de Schatkist. Op deze verplichting bestaan verschillende uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor ploegenarbeid in bepaalde sectoren. De vrijstelling voor ploegenarbeid geldt nu ook in de bouwsector.

1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39